2.4 Verkkokaupan trendit

Verkkokaupoissa on viime vuosikymmenen aikana ollut huima nousukiito ja suuret verkkokaupat kilpailevat jatkuvasti keskenään. Kehityskohteita tulee jatkuvasti ja koko ajan pitää olla ajan tasalla tulevista trendeistä. Jos kelkasta jää liian pitkäksi aikaa, se voi koitua kohtaloksi verkkokaupalle. Kuluttajat vaativat yhä enemmän verkkokaupoilta ja kaupanteon tulee olla helppoa sekä nopeaa.

Kuluttajien odotukset nykypäivänä

Ensimmäiseksi mietinkin kuluttajien odotuksia nykyaikaiselta verkkokaupalta. Verkkokauppa ostaminen on meille jo niin arkista, että osaamme vaatia siltä paljon. Jos joku sivu toimii huonosti ja on visuaalisesti huono, siirrymme usein toiseen verkkokauppaan. Viime vuosina ekologisuus ja ympäristötietoisuus ovat olleet kasvavia trendejä ja se näkyy myös verkkokaupoissa. Asiakkaat suosivat nykyään ekologisia valintoja ruoka- ja vaatekaupoissa, joten yhtä lailla tämä yltää verkkokauppoihin. Verkkokauppojen tulisi tuoda esille toimintansa ympäristöystävällisyys ja esimerkiksi ekologiset vaatteiden valmistustavat. Kuluttajat saadaan yhä useammin kiinni vaikuttajien kautta. Moni saa sitä kautta tiedon verkkokaupasta ja sitä kautta esimerkiksi alennuskoodin, joka voi innostaa ostamaan. Kun asiakas on klikannut tuotteen ostoskoriin ja suunnittelee ostamista, se tulee tehdä hänelle mahdollisimman helpoksi. Jos helppous ei ole verkkokaupassa kunnossa, asiakas siirtyy usein toiselle sivulle.




Kansainvälisyys

Toinen trendi mitä tutkin on kansainvälisyys verkkokaupoissa. Kansainvälisyyttä hakevilla verkkokaupoilla tulisi olla selkeä kansainvälistymissuunnitelma, jonka avulla edetään. On myös tärkeää tuntea asiakkaansa ja kartoittaa eri maita, joissa myynti voisi toimia. Suomessa verkkokaupat toimivat kansainvälistyvässä kilpailussa ja nyt niiden olisi aika tähdätä myös kunnolla myös muihin maihin. Paytrailin raportin mukaan pienien verkkokauppojen kasvuun uskotaan vahvasti vuonna 2019. Osaksi tämä voisi johtua siitä kun kuluttajat haluavat erottua joukosta ja suuret verkkokaupat kun myyvät samaa tavaraa monelle tuhannelle muullekin maailmalla. Yrityksen tulee tuntea asiakkaansa ja osata tarjota heille toivomiaan palveluita ja tuotteita. Tämä vaatii jatkuvaa asiakaskartoitusta ja esimerkiksi erilaisia kyselyjä suoraan asiakkailta. 

Teknologian vaikutus 

Kolmantena trendinä tutkin teknologian kehittymistä yhteydessä verkkokauppaan. Tässä pohdin eniten, miten tunnistaminen ja kohdentaminen voivat auttaa verkkokauppoja. Automaatio ja tekoäly alkavat näkyä joka puolella ja niitä pystytään hyödyntämään hyvin myös verkkokaupoissa. Kuvatunnistus on yksi kasvavista verkkokaupan toiminnoista. Siihen olen itsekin törmännyt monesti ja hyödynnän sitä useasti. Tässä esimerkkinä, kun katson valkoista neulepaitaa ja tuotteen alapuolelle ilmestyy viisi samantyylistä neulepaitaa ehdotuksiksi. Tämän kuvatunnistuksen avulla voin helpommin löytää etsimäni tuotteen. Näiden käyttöönotto maksaa paljon ja voi siksi olla esteenä pienemmille verkkokaupoille.




Paytrailin raportissa oli kiinnostava puheen tunnistuksesta kertova kohta, jossa kerrottiin miten se voi auttaa esimerkiksi asiakaspalvelussa. Tämän avulla asiakkaan puhetta voitaisiin ensin analysoida koneella, jolloin fyysinen henkilö tulisi asiakkaan kanssa vuorovaikutukseen mahdollisesti vasta hankalimmissa tapauksissa. Kuulostaa mielenkiintoiselta ja tulevaisuudessa varmasti toimivalta. Nykyään robotit puhuvat meille chat-palveluissa, joten ei varmaan kauaakaan, kun niitä tulee jo puheluihin. 

Todella mielenkiintoista on myös samaisessa Paytrailin raportissa oleva tulevaisuudessa varmasti käyttöön tuleva kasvojen ja sormenjäljen tunnistus maksamiseen. Nämä kun toimivat jo salasanana monenkin meidän laitteissamme niin miksi niitä ei hyödynnettäisi maksamiseen. Maksamista yritetään tehdä kuluttajalle niin helpoksi kuin mahdollista niin tämä luottokortin ja sormenjäljen yhdistys tuo sen aivan uudelle tasolle. Mitä olette mieltä, ryhtyisittekö käyttämään tällaista maksutapaa? 



Lähteet: 

https://hhmoodle.haaga-helia.fi/pluginfile.php/1613981/mod_resource/content/1/Paytrail_Verkkokaupan_trendit_2019.pdf

Kommentit