4.1 Digitaalinen palvelukokemus
Digitaaliset elämäntavat
Tutkin tässä blogissa DNA:n tekemää tutkimusta suomalaisten 16-74 vuotiaitten digitaalisista elämäntavoista. Siinä keskitytään erityisesti puhelimen käyttöön, digitaaliseen asiointiin ja tulevaisuuden näkymiin. Lähes kaikki digitaaliset kanavat ovat viime vuosina vaan kasvaneet ja niiden käyttö noussut. Ensimmäisenä tutkimuksessa kysyttiin omistaako henkilöt älypuhelimen. Vastaajista 92% oli älypuhelin käytössään. Minusta oli yllättävää että 44-54 vuotiaiden joukosta 12% ei omistanut älypuhelinta. Samaan aikaan ero tutkimuksissa vanhinpiin (65-74 vuotiaisiin) oli vain 3%, heistä 15% ei omistanut älypuhelinta. Älypuhelin koettiin hyödylliseksi joka ikäluokassa. Suurimmaksi osaksi siitä koki hyötyvänsä 16-24 vuotiaat, joista jopa 95% oli sitä mieltä.
Naisten ja miesten erot
Naiset selkeästi haluavat helppoutta ja monipuolisuutta eri kanavien käytössä. Naisista 61% koki haluavansa vierailla myös fyysisissä liikkeissä, kun taas miehillä luku oli 48%. Naiset kokevat myös kivijalkamyymälöiden kehityksen paljon tärkeämmäksi kuin miehet. Miehet taas ottavat mieluummin käyttöön uusia digitaalisia palveluita kuin naiset.
Ihmiset seuraavat myös omaa hyvinvointiaan älylaitteiden avulla. On erilaisia kunto appeja ja oman liikunta suorituksen havainnollistavia appeja. Puolet tutkimukseen osallistuvista oli käyttänyt tai käyttää tällaista hyödykseen. Harvempi jakaa taas urheilusuorituksiaan sosiaaliseen mediaan. Tässä suurimpana oli 16-24 vuotiaat.
Käytetyin digitaalisen asioinnin muoto on pankkiasioiden hoito ja sitä tekee 79% tutkimuksen vastaajista. Itse koen monet digitaalisen asioinnin muodot ihan arkipäiväiseksi, mutta esimerkiksi vanhemmat ihmiset kokevat tutuksi mennä hoitamaan pankkiasiansa paikanpäälle. Itse olin käyttänyt kaikkia muita kyselyn digipalveluita paitsi ruokaostosten tekoa. Tämä olisi mielenkiintoista kyllä kokeilla joskus sillä olen kuullut siitä hyvää palautetta. Tästä voi olla monelle lapsiperheelle tai vanhukselle suurikin apu. Itselläni kun ei ole niin kiireinen elämäntilanne tällä hetkellä, joten en koe tätä tarpeelliseksi.
Tulevaisuus
Naiset ostavat vaatteita ja kenkiä enemmän verkossa, miehet taas elektroniikkaa ja kodinkoneita. Tutkimuksessa oli kuitenkin myös yllättävä kohta, sillä sen mukaan miehet käyttävät selkeästi enemmän kirpputori palveluita netissä kuin naiset. Tämä kattaa ostamisen ja myymisen. Tulevaisuudessa taas vastaajat kokivat mobiilivarmenteen- ja maksamisen olevan heillä säännöllisessä käytössä. Itse koen esimerkiksi mobilepayn todella hyödylliseksi ja helpoksi. Chatbotit otetaan myös paremmin vastaan nykyään kuin muutama vuosi sitten. Niiden kehitys jatkuu ja tulevaisuudessa botit ovat entistä etevämpiä. Myös fyysiset robotit tulevat olemaan työelämässä mukana.
Uudet digitaaliset laitteet herättivätkin jokaisessa vastaajakunnassa innostusta. Kuitenkin myös stressiä kokivat varsinkin 45-74 vuotiaat naiset. Tämä on ihan ymmärrettävää, sillä koko ajan meille on lisää opittavaa ja sisäistettävää, joka voi käydä raskaaksi. Varsinkin vanhuksille tulisi ohjeistaa kunnolla esimerkiksi elektroniikka kaupassa, kuinka laitetta käytetään. Meidän täytyy kuitenkin katsoa enemmänkin niitä hyötyjä, joita saamme eri laitteista ja nauttia tästä nykypäivän helppoudesta.
Uudet digitaaliset laitteet herättivätkin jokaisessa vastaajakunnassa innostusta. Kuitenkin myös stressiä kokivat varsinkin 45-74 vuotiaat naiset. Tämä on ihan ymmärrettävää, sillä koko ajan meille on lisää opittavaa ja sisäistettävää, joka voi käydä raskaaksi. Varsinkin vanhuksille tulisi ohjeistaa kunnolla esimerkiksi elektroniikka kaupassa, kuinka laitetta käytetään. Meidän täytyy kuitenkin katsoa enemmänkin niitä hyötyjä, joita saamme eri laitteista ja nauttia tästä nykypäivän helppoudesta.
Lähteet:
https://www.sttinfo.fi/data/attachments/00947/05fcdbe8-ba58-4e8b-b8f4-df746a369170.pdf
https://blog.kauppalehti.fi/digiarjessa/digitaaliset-palvelut-mummonkestaviksi
Tässä blogikirjoituksessa oli erinomaista nähdä miten pystyit kertomaan naisten ja miesten eroista digikanavien käytössä raa'an datan tukemana. Myös mielipiteesti ja tutkimuksesi tulevaisuuden digikanavista palveluympäristössä oli mielenkiintoista luettavaa. Hyvin muodostettu kirjoitus jota ei ollut vaikea lukea!
VastaaPoista