3.6 Somemarkkinoinnin trendit
Moi taas! Tänään pohdin sosiaalisen median markkinoinnin trendejä. Sosiaalinen media tulee vuosi vuodelta olemaan yrityksille entistä tärkeämpi mainospaikka. Somemarkkinoinnin trendeihin tulee siis kiinnittää huomiota ja pysyä ajan tasalla tulevista trendeistä.
Kannanotto ja vastuullisuus on tärkeää
Kantaaottavuus ja vastuullisuus ovat nykyajan hyvässä somemarkkinoinnissa keskeisiä asioita. Vastuullisuutta on viimevuosina näkynyt koko ajan entistä enemmän ja sen esille tuomista pidetään enemmän sääntönä kuin poikkeuksena. Vielä muutama vuosi sitten riitti, kun yritys puhui olevansa keskittynyt ympäristöön, mutta nykyään se olisi toivottua tuoda esille jokaisessa sisällössä. Vastuullisuus halutaan tuoda esille myös yritysten välisessä kaupassa, jossa se on näkynyt aijemmin vähemmän kuin btc- myynnissä.
Vastuullisuutta tuoreemmaksi trendiksi on muodostunut kantaaottavan sisällön luominen. Osallistavat ja mielipiteitä jakavat sisällöt tuovat kuluttajia lähemmäs brändiä. Erityisesti nuorten keskuudessa kantaaottavat yritykset ovat suosiossa. Nuoret haluavat, että heidän käyttämänsä brändit ottavat kantaa heille tärkeisiin asioihin. Yrityksen tulee kuitenkin olla rohkea ja seisoa mielipiteittensä takana, vaikka siitä seuraantuisi somemyrsky. Yhteiskunnallisiin asioihin tarttuminen toimii somessa, mutta ensin yrityksellä tulee olla selkeä strategia miltä kannalta he keskustelua vievät eteenpäin.
Videoiden aikakausi
Nykyään videot ovat tulleet kuvien tilalle, joidenkin mielestä jopa korvanneet ne. Itse kun mietin omaa some käyttäytymistäni niin vielä viisi vuotta sitten luin blogeja, mutta nykypäivänä katson kyllä enemmän videoita. Kehitys menee eteenpäin ja videot valloittavat somemaailmaa. Nykyään somemarkkinointia tapahtuu paljon myös lyhyiden videoiden kautta. Videoiden lyhyttä ei voi korostaa tarpeeksi, sillä katsoja useimmiten laittaa mainoksen pois, jos se on turhan pitkä. Nyt trendinä on tehdä lyhyitä videoita someen, jotka sopivat kännykässä katsottavaksi. Suosittua on tehdä story mallinen mainos, joka on samanlainen, joita seuraamme somevaikuttajien Instagram sivuilla.
Somen käyttö tulevaisuudessa
Somessa käytetyn ajan lisääntyessä myös kuluttajien kriittisyys kasvaa. Tällä tarkoitetaan sitä, että somen liiallista käyttöä aletaan välttelemään ja ihmiset asettavat itselleen ruutuaikoja laitteisiinsa. Moni tuttuni on kauhistellut kuinka paljon puhelimella tuleekaan vietettyä aikaa verrattuna vaikka mitä se oli viisi vuotta sitten. Pari tuttuani onkin poistanut oman Instagram-tilinsä tästä syystä. Markkinoinnin ammattilaiset ennustavatkin, että seuraavana vuonna voi syntyä somen eri alustojenvastavirtaa ja käyttäjätilien poistamista. Ihmiset ajattelevat omaa hyvinvointiaan ja kuinka paljon turhaa aikaa kuluu somessa. Kuitenkaan hätää ei kuulemma ole, sillä ihmiset ovat tehneet itsensä riippuvaiseksi somen eri viestintäkanaviin. Niinhän me olemmekin, eikä sille mielestäni näy loppua. On tärkeää rajoittaa omaa somen käyttöä ja olla kriittinen eri kanavissa. Itse pyrin vähentämään omaa käyttöäni, sillä siellä kuluu liikaa aikaa. Aijotko sinä lukijani vähentää tai miettiä someen käyttämääsi aikaa?
Lähteet:
https://www.dagmar.fi/sisaltomarkkinointi/pida-kirkkaana-mielessa-kenelle-ja-miksi-somesisaltoja-tehdaan/
http://kurio.fi/v2/wp-content/uploads/2019/01/Somemarkkinoinnin-trendit-2019-Kurio.pdf
Kommentit
Lähetä kommentti