2.5 Inbound-markkinointi
Hei taas!
Tänään puhun markkinoinnista ja etenkin inbound-markkinoinnista. Markkinoinnin keinot ovat muuttuneet lähivuosina paljon. Nykyään suosittua on tunteisiin vetoavat mainokset, jotka jäävät mieleen paremmin, kuin tarjousten tuputtaminen.
Mitä on inbound-markkinointi?
Nykyään suosittu markkinointi keino on myös inbound-markkinointi. Tämä tarkoittaa sellaista markkinointi tapaa, jolla yritys auttaa asiakasta esimerkiksi blogitekstin avulla ja saa tätä kautta asiakkaan tietoisuuden. Asiakas löytää hakemansa tiedon ja sitä kautta aukeaa väylä yrityksen sivuille. Yritykset ikäänkuin vaivihkaa markkinoivat itseään videon tai sosiaalisen median kanavien avulla. Tässä käytetään paljon hyväksi myös pinnalla olevia aiheita, jotka saavat ihmiset kiinnostumaan. Myöskin vaikka nyt pikkujoulukaudella vaatekaupat saattavat jakaa someensa valmiiksi suunniteltuja asuja ja tätä kautta helpottaa asiakkaan vaatekriisejä ja antamaan inspiraatiota.
Inbound- ja outband-markkinoinnin erot
Perinteistä markkinointi tapaa sanotaan outbound-markkinoinniksi. Sillä tarkoitetaan sitä, kun yritys tai myyjä menee asiakkaan luo, eikä toisinpäin. Esimerkkeinä tästä ostetut sähköpostilistat, kylmäsoitot ja tv- sekä printtimainonta. Tällä markkinointikeinolla haetaan myös nopeita tuloksia. Useat ihmiset kokevat nämä vaan häiritseväksi ja siksi moni yritys on siirtynyt inbound-markkinointiin. Tässä asiakkaan odotetaan siis tulevan itse yrityksen luo. Hyviä inbound markkinoinnin keinoja ovat blogitekstit ja videot. Ne pysyvät yrityksen sivuilla, joten asiakas voi lukea niitä vuosienkin kuluttua. Tämän vuoksi inbound markkinointi on pitkäjänteistä toimintaa, eikä vaadi välttämättä suuria sijoituksia. Siinä on tärkeää ratkaista asiakkaan ongelma ja sitä kautta saada hänet sitoutumaan. Yrityksen voivat sen sijaan hyödyntää esimerkiksi Google Adsia saamaan näkyvyyttä sivuilleen. Siinä yritykselle maksaa vain, jos ihminen klikkaa heidän sivunsa auki, ei itse näkyvyys.
Inbound-markkinointi näkyy monessa
Stockmann teki muutama vuosi sitten videosarjan, jossa käsitellään kauneutta ja muotia.Tätä kautta ihmiset saivat apua vaatehankintoihin ja kauneusvinkkejä. Tämä on minusta hyvää mainontaa, sillä se on itselleni mieluista katsottavaa, mutta kaikki videolla näkyvät olivat kyseisen tavaratalon tuotteita. Vähänkäytetty.fi verkkokirpputori pitää omaa blogiaan, josta löytyy kierrättämiseen ja ympäristöystävällisyyteen liittyviä blogitekstejä. Näiden kautta asiakas voi helposti löytää kyseisen yrityksen ja aloittaa kierrättämään sivuston kautta. Uutiskirjeitä tulee itselleni ainakin sähköpostiin vähän liikaakin ja niitä pidän aika selkeänä markkinointina. Video taas on hiukan piilotettua mainontaa varsinkin, jos suuressa osassa sitä on ihan muu aihe kuin itse yritys.
Monessa podcastissa, joita kuuntelen, tulee jossakin kohtaa jaksoa kaupallinen yhteistyö. Näitä kun ryhtyy miettimään niin eri tyylissä podcasteissa tulee aivan eri tyyliset yhteistyöt. Ajanvietteeksi sopivassa ns. hömppä podcastissa tulee usein jonkun vaate- tai meikkibrändin yhteistyö. Sitten taas eräässä sijoitus podcastissa tulee pankkien tai vakuutusyhtiöiden kanssa yhteistöitä. Ne ovat suunniteltu siten, että kuulijakunta tunnetaan ja mainokset tulevat sen mukaan. Nämä asiat pistävät miettimään, kuinka paljon edessämme onkaan mainoksia, joista koemme vain hyötyvämme itse.
Lähteet:
https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/mita-tehokas-inbound-markkinointi-vaatii
Kommentit
Lähetä kommentti